A Fiatal Képzőművészek Stúdiójának gyűjteménye a Dózsa György úti raktár tavaszi beázása következményeként megmentésre szorult és költözésre kényszerült. A PP Center Üzleti Központ támogatásával a Partizán Műterem és Galéria biztosított neki méltó raktározási körülményeket a Használd a teret! pályázat segítségével.
A Fiatal Képzőművészek Stúdiója 1958-ban jött létre a Képzőművészeti Alap filiájaként, a fiatal művészek pályakezdésének segítése céljából. További küldetése közé tartozik, hogy előmozdítsa a szakmai tapasztalatok létrejötték, támogassa a külföldi cseréket, információt és bázist nyújt, mindemellett egy hatvan évet átívelő gyűjteménnyel rendelkezik a tagok munkáiból, mely jelenleg 507 darabból áll. A legkorábbi munkák az 1970-es évekből eredeztethetők, azonban akadnak az utolsó, 1994.-es vásárlás során megszerzett rendszerváltás utáni alkotások is.
Az akkori viszonyoknak megfelelően erősen politikai befolyásoltság alatt működött a szervezet, amely meghatározta működését és gyűjteményi politikáját is. A gyűjteményt az Alap által nyújtott pénzügyi keretből bővítették. Minden évben meghatározott keret felhasználásával vásárolhatott a Stúdió a tagok alkotásaiból, és ezt a művészek rézére adott szociális támogatásnak deklarálta. A gyűjteménynek ily módon nem volt kifejezett gyűjtési stratégiája, stílus vagy rendszerezési elve, sokkal inkább a kor kultúrpolitikájának kívánt megfelelni és ez alakította a raktárba került műtárgyakat. Így inkább tekinthetünk rá korrajzként, mintsem egy kánonképző anyagként, a mai napig egyfajta raktár-gyűjteményként tartjuk számon.
Az anyag a rendszerváltozást követően kétszer került bemutatásra, aktivizálásra, ahol egy egységes, a mai szóhasználatba vett gyűjteményként jelent meg. Először 2007-ben, a Millenáris Park Piros-Fekete Galériájában rendezett Akkor és Most című kiállításon (kurátorok: Július Gyula és Merhán Orsolya) egy esztétizált gyűjtemény hatását keltette az anyag, 2004-ben pedig a KMKK (Két Művész Két Kurátor - Hegyi Dóra, Sugár János, El-Hassan Róza, Süvecz Emese) Stúdió Galériában ahol, egy intézményhez tartozó archívumként lett definiálva.
A gyűjtési stratégia körül felvetődő problémák miatt, mai szemmel nézve nem csupán kánonalkotó művek kaptak helyet a gyűjteményben. Annak ellenére, hogy a Stúdió magát mindig is a progresszív művészet bázisaként tartotta számon, így is került számos, életművekben emblematikusnak számító mű a gyűjteményben. Így az emblematikus művek közé sorolhatjuk Bukta Imre Tavaszi zápor, Fehér László Hídon, Szüts Miklós Modena vagy akár Lakner László Forradalmárok kivégzése című alkotásait.
Forrás:
http://studio.c3.hu/arch/kmkk/
http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=263
http://studio.c3.hu/studio_magyar/gyujtemeny/index.html
Archívum. Szerk. Esterházy Marcell, Fenyvesi Áron, Orbán György, FKSE, 2009
Képek:
Fehér László: Hídon (Dég 1962); 1986, 2db farost, olaj, 195 x 250 cm
Szűts Miklós: Modena; 1978, farost, olaj, 50 x 220 cm